banner003

Container_huren

banner_rinagro

tuintools

Aanleg_vlonderterras_steiger_0001 Aanleg_vlonderterras_steiger_0002 Aanleg_vlonderterras_steiger_0003

Materiaal keuze:
De aanleg van een vlonderterras kan met verschillende materialen en op verschillende manieren uitgevoerd worden. Allereerst is de materiaalkeuze van belang. Je kan terrasplanken kopen van geïmpregneerd hout, hardhout of hout composiet. De geïmpregneerde terrasplanken zijn voordelig maar zijn niet duurzaam. Hardhouten vlonderplanken zijn zeer duurzaam maar ook een stuk prijziger. Bijkomend nadeel is dat hardhouten vlonderplanken vaak van de houtsoort Bangkirai zijn en dus (nog) niet met een FSC-keurmerk te verkrijgen zijn. Massaranduba vlonderplanken zijn wel verkrijgbaar met een FSC-keurmerk maar vaak in korte lengtes. Dan hebben we nog de houtcomposiet terrasdelen, deze zijn duur en lijken weer net niet op echt hout. Wel zijn ze duurzaam en makkelijk te verwerken, door de RVS-clips kan je deze terrasplanken eenvoudig aan een onderligger monteren zonder dat je de schroeven ziet. Vlonderplanken zijn verkrijgbaar in verschillende diktes. In de particuliere tuin volstaat een plankdikte van 21 tot 25mm. Planken met een dikte van minder dan 21mm zijn vaak krom en buigen door als je over de vlonder loopt. Vlonderplanken met een dikte van 28mm of meer worden gebruikt bij jachthavens die intensief belopen worden.

Een vlonderterras kan je op tegels of op palen maken. Op zandgronden waar de ondergrond niet of nauwelijks zakt volstaat het te kiezen om het terras op tegels te maken. Op klei en veengronden of plaatsen waar de grond zakt kan je het nieuwe terras het beste op palen zetten.

Vlonderterras op tegels:
Ik ga uit van een terras van 6 x 3 meter gemaakt van hardhouten vlonderplanken met een dikte van 21mm. We leggen de planken over de lengte van 3 meter.
 
Boodschappenlijst:
• 18 M2 Anti-worteldoek
• 42 x Betontegel 30 x 30 x 5 cm
• 14 x Ligger 45 x 70 x 3000mm (liggers van 600cm zijn bijna nooit verkrijgbaar)
• 42 x Bangkirai vlonderplank 21 x 145 x 3000mm (incl. 3 reserve planken)
• 550 x RVS schroeven 4 x 40mm
 
Gereedschappenlijst:
• Metselkoord
• Rubber hamer
• Schaar
• Haakse hoek
• Accu boormachine
• Boortjes (1mm kleiner dan de schroeven)
• Bitje
• Waterpas
• Rolmaat of meetlint
• Zaag
• 2 Lijmklemmen
• 2 spanbanden

Stap 1:
We beginnen de ruimte waar het nieuwe vlonderterras komt vrij en vlak te maken.

Aanleg_vlonderterras_steiger_0004

Stap 2:
Leg de betontegels met een onderlinge afstand van 50cm hart op hart. 1 meter verder (hart op hart) starten we met de volgende rij tegels enz. Zorg ervoor dat het geheel waterpas gelegd wordt.

Aanleg_vlonderterras_steiger_0005

Stap 3:
Leg nu het anti-worteldoek over de tegels en plaats de onderliggers hier op. Als de onderligger iets krom zijn kun je die met een hoekijzertje aan de tegel bevestigen.

Aanleg_vlonderterras_steiger_0006

Stap 4:
Schroef nu de vlonderplanken vast aan de onderliggers. Je dient telkens waar de vlonderplank de onderligger raakt 2 RVS-schroeven te gebruiken. Boor altijd voor! Liefst met een boortje die 1 mm dunner is dan de schroef. Voor het beste resultaat gebruik je een souvereinboor zodat de koppen van de schroeven mooi verzinken in het hout.

Aanleg_vlonderterras_steiger_0007

Vlonderterras op palen aanleggen

Ik ga weer uit van een vlonderterras van 6 x 3 meter gemaakt van hardhouten vlonderplanken met een dikte van 21mm. We leggen de planken over de lengte van 3 meter.

Boodschappenlijst:
• 18 M2 Anti-worteldoek
• 49 x Azobé palen minimaal 50 x 50 x 1000mm
• 49 x RVS-tapbout M8 x 120mm met ring en moer.
• 14 x Ligger 45 x 70 x 3000mm (liggers van 600cm zijn bijna nooit verkrijgbaar)
• 42 x Bangkirai vlonderplank 21 x 145 x 3000mm (incl. 3 reserve planken)
• 550 x RVS schroeven 4 x 40mm

Gereedschappenlijst:
• Metselkoord
• Grondboor
• Schaar
• Haakse hoek
• Accu boormachine
• Boortjes (1mm kleiner dan de schroeven)
• Speedboor
• Bitje
• Waterpas
• Rolmaat of meetlint
• 2 lijmklemmen
• 2 Spanbanden
• Zaag

Stap 1:
We beginnen de ruimte waar het nieuwe vlonderterras komt vrij en vlak te maken.

Aanleg_vlonderterras_steiger_palen_0001

Stap 2:
Zet nu de Azobé palen in de grond. De liggers worden straks om de 50 cm gemonteerd aan de hardhouten palen. De palen dienen de liggers om de meter te ondersteunen. Gebruik een grondboor om de palen in de grond te plaatsen.

Aanleg_vlonderterras_steiger_palen_0002

Stap 3:
Rol vervolgens het anti-worteldoek over de palen uit. Maak kleine inkepingen in het anti-worteldoek zodat de palen er door kunnen. Bevestig de onderliggers met de RVS-tapbouten aan de onderliggers. Boor voor met een speedboor.

Aanleg_vlonderterras_steiger_palen_0003

Stap 4:
Schroef nu de vlonderplanken vast aan de onderliggers. Je dient telkens waar de vlonderplank de onderligger raakt 2 RVS-schroeven te gebruiken. Boor altijd voor! Liefst met een boortje die 1 mm dunner is dan de schroef. Voor het beste resultaat gebruik je een souvereinboor zodat de koppen van de schroeven mooi verzinken in het hout.

Aanleg_vlonderterras_steiger_palen_0004

Reacties  

 
+4 #1 Karel de donner 11-02-2010 23:53
Super net wat ik nodig had.
Citeer
 
 
+6 #2 H. van Duijn 17-02-2010 15:52
Die tip van dat worteldoek is geweldig.
Citeer
 
 
-7 #3 psterenborg 17-02-2010 16:00
met welke diameter speedboor moet je voorboren voor de tapbout
Citeer
 
 
-1 #4 Onlinetuinieren 17-02-2010 16:01
M8 is 8 mm, normaal boor je ongeveer 1mm dunner dan de maat. Om precies te zijn is de beste maat speedboor 6,8mm
Citeer
 
 
+1 #5 B Kuipers 17-02-2010 16:07
Handig artikel!
Nog een vraagje: de hart op hart maat van de palen aan de liggers heb je op een meter gezet.
Nu wil ik ook nog een ballustrade maken op het terras. Is het dan handig om de h-o-h-maat te halveren en de ligger om de halve meter te ondersteunen?

Alvast bedankt!
Citeer
 
 
+23 #6 Aart 17-02-2010 17:42
Vraag: Hoe lang moeten de palen zijn/ hoe ver de grond in als je een aanlegsteiger wilt bouwen ?
Citeer
 
 
-1 #7 Karin wijns 18-02-2010 00:14
Vlonderplanken in kuststof hebben mijn voorkeur maar deze vlonderplanken zijn erg duur. Heeft iemand een idee waar ik kunststof vloderplanken voordelig kan kopen?
Citeer
 
 
+15 #8 RE: Aanleg vlonderterras of steigerHarrish 21-03-2010 17:44
Ga binnenkort een vlonderterras aanleggen, moeten de planken op afschot gelegd worden zodat het water wegloopt?
Zo ja,hoeveel cm op planken van 5 meter!
Citeer
 
 
+2 #9 Vlonder op afschotOnline Tuinieren 21-03-2010 18:21
Het advies wat wordt gegeven door diverse leveranciers is een afschot van 1%. Ikzelf heb dit nog nooit gedaan zonder ook maar 1 keer problemen te hebben gehad.
Citeer
 
 
-1 #10 Opsluitbandenleo 23-03-2010 20:48
Bedankt voor de handige info, ik had alleen nog een vraagje. Moet ik opsluitbanden rondom m'n vlonderterras leggen als ik daar omheen stenen leg?
Citeer
 
 
0 #11 OpsluitbandenOnline Tuinieren 24-03-2010 01:09
Ja dit is verstandig en dan het liefst met iets tussenruimte tussen het hout en de opsluitbanden. Dit omdat de plaats waar steen tegen het hout komt de meeste kans ontstaat op rotting.
Citeer
 
 
+2 #12 RE: Aanleg vlonderterras of steigerleo 24-03-2010 22:52
Online Tuinieren zei:
Ja dit is verstandig en dan het liefst met iets tussenruimte tussen het hout en de opsluitbanden. Dit omdat de plaats waar steen tegen het hout komt de meeste kans ontstaat op rotting.


Daar zal ik geen last van hebben, ga namelijk gebruik maken van composietplanke n
Citeer
 
 
0 #13 RE: Aanleg vlonderterras of steigerOnline Tuinieren 25-03-2010 17:32
Ehhhh tja dat kan natuurlijk ook. Veel succes met de aanleg in ieder geval
Citeer
 
 
0 #14 vlonder tegelsjorgen 28-03-2010 16:30
Ziet er goed uit allemaal, maar ik heb vlondertegels van 1x1 meter. Wat zou dan de beste manier zijn om te leggen gewoon hetzelfde als eerder beschreven of moet ik het anders aanpakken. Graag jullie reactie
Citeer
 
 
0 #15 Vlonder tegelsOnline Tuinieren 29-03-2010 17:06
Vlonder tegels worden normaal gesproken op een verharde ondergrond gelegd. Is dat ook bij u de bedoeling?
Citeer
 
 
0 #16 RE: Aanleg vlonderterras of steigerjorgen 29-03-2010 17:40
dank voor uw reactie, Dus ik moet eerst een stoep aanleggen en daarop de vlonders? Er is nu alleen nog maar zand dus ik kan alle kanten op, maar ik leg niet eerst een verharding tenminste mocht dit nodig zijn dan doe ik dat, maar het liefst niet.
Citeer
 
 
+1 #17 Vlonder tegelsOnline Tuinieren 29-03-2010 17:48
Nou, de bedoeling van vlondertegels is dat ze rechtstreeks op een harde ondergrond gelegd kunnen worden wat met vlonderplanken natuurlijk niet kan. Natuurlijk kan je ze op een raamwerk monteren zoals hierboven staat omschreven, het is zelfs beter! Hou er rekening mee dat een afstand van 100cm voor de onderregels veel te veel is ik zou de onderregels dan om de 50cm maken. Succes! O, vergeet het antiworteldoek niet
Citeer
 
 
0 #18 RE: Aanleg vlonderterras of steigerRemco 04-04-2010 14:53
Heeft er iemand ervaring met 'n terras van steigerdelen? Evt behandeld met botenlak geeft dit 'n mooi beeld vanwege de breedte van de planken. En de prijs is natuurlijk prettig...
Citeer
 
 
+1 #19 RE: Aanleg vlonderterras of steigerleo 04-04-2010 20:44
Misschien een domme vraag, maar als ik het goed lees moet je je onderliggers niet aan de betontegels bevestigen? Gaan deze dan niet schuiven of dergelijke?
Citeer
 
 
0 #20 Schuiven vlonder terrasOnline Tuinieren 06-04-2010 21:20
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een vlonderterras ging schuiven. Je kan ze natuurlijk voor de zekerheid hier en daar vastmaken maar uit mijn ervaring is het niet nodig.
Citeer
 
 
+1 #21 Terras van steigerplankenOnline Tuinieren 06-04-2010 21:26
Een terras van steigerplanken kan op een droge, zonnige plaats in de tuin best mooi zijn. Zeker als het niet te ' netjes" moet zijn en de planken wat groen van de algen mogen worden. Ik zie dat u ze wil behandelen met botenlak wat mij doet vermoeden dat dit juist niet de bedoeling is. Ik zal steigerplanken in combinatie met botenlak dan ook afraden daar de botenlak niet het gewenste effect geeft op een steigerplank. Je kan dan beter voor hardhout kiezen.
Citeer
 
 
+3 #22 RE: Aanleg vlonderterras of steigerThijs 21-04-2010 17:56
Ik wil een vlonder plaatsen met een hoogte van ca 30cm op de plek op een harde ondergrond. Om deze hoogte te bereiken wilde ik 4 betontegels op elkaar leggen. Immers de dikte van een tegel is 5cm maal 4 is = 20cm + de hoogte van een balk en vlonderplank is ca 30cm. Kan dit, of moet ik bang zijn dat de boel gaat schuiven oid?
Citeer
 
 
0 #23 WorteldoekMartien 21-04-2010 18:59
Weet iemand hoe je worteldoek vastzet aan een recht opstaande rand.
Ik wil namelijk bakken maken van hardhout, maar om nu te voorkomen dat er grond door de kieren uitloopt wil ik de binnen kant bekleden met worteldoek, maar hoe zet je dit vast?
Citeer
 
 
+3 #24 RE: Aanleg vlonderterras of steigerleo 21-04-2010 19:29
Volgens mij kun je dat het beste gewoon vastnieten, Martien.
Citeer
 
 
+1 #25 RE: Aanleg vlonderterras of steigerMartien 21-04-2010 19:36
Ja daar zat ik ook aan te denken maar ik heb wel met hardhout te maken, dan moet je toch een behoorlijke nietmachine en nietjes hebben volgens mij willen ze er in gaan.
Citeer
 
 
+1 #26 Worteldoek vastnietenOnline Tuinieren 21-04-2010 21:14
Nee valt wel mee met een nietmachine zoals onderstaande afbeelding doen wij dit altijd werkt perfect. Deze zijn bij de bouwmarkten voor een paar tientjes te koop.
Citeer
 
 
0 #27 Vlonderterras ophogenOnline Tuinieren 21-04-2010 21:25
@Thijs Vergeet het idee van de tegels op elkaar om de juiste hoogte te bereiken. Dit wordt instabiel. Beste oplossing is om het terras op palen te zetten. Haal op de plaats waar de palen moeten komen een tegel weg en je hebt de beste constructie die er is.
Citeer
 
 
-2 #28 RE: Aanleg vlonderterras of steigerMartien 23-04-2010 20:14
Ik woon op veengrond, welke lengte palen kan ik het best gebruiken voor een vlonder?
Ik ga 2 vlonders maken, 1 in het midden van de tuin en 1 aan de waterkant.
Ik speel met de gedachte om aan de waterkant palen van 3 meter te gebruiken en voor het middenvlonder palen van 2 meter, zou dat voldoende zijn?
Mijn indruk van de tuin is overigens nu ik er ruim 16 jaar al woon, dat het niet hard meer zakt allemaal.
Citeer
 
 
+3 #29 Vloderterras over bestaand terraslucienne 28-04-2010 12:40
Ik heb een bstaand terras van betontegels, is het mogelijk om hieroverheen een vlonderterras aan te leggen? Of is het verstandiger het teras eruit te halen en de methode zoals hierboven beschreven te hanteren. Wat betreft hoogte geeft het geen probleem omdat ik een schuifpui heb, het afstapje naar buiten zal alleen wat minder hoog worden.
Citeer
 
 
+4 #30 RE: Aanleg vlonderterras of steigerleo 28-04-2010 22:27
Als je bestaande terras het correcte afschot heeft kun je dit volgens mij gewoon als fundering gebruiken.
Citeer
 
 
+8 #31 Legrichting van de plankenEllen 30-04-2010 18:18
Ik zie dat de planken meestal verticaal worden geplaatst (dus met het licht mee, in binnen termen gesproken). Ik wilde ze juist horizontaal leggen. Probleem is dan dat ze niet in 1x over de gehele breedte passen. Dit is bij mij 5.20 m breed (lengte is 2.90 m). Moet ik dan de plankeinden vastschroeven aan de leggers (en dus eigenlijk bredere leggers gebruiken) of juist niet ivm de werking van de plank? Zo nee, hoever mogen deze uitsteken om niet te gaan omkrullen oid? Of hoef ik me daar geen zorgen over te maken? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Citeer
 
 
0 #32 RE: Aanleg vlonderterras of steigerjacqueline 07-05-2010 20:41
Weet iemand ook een beschrijving voor een ronde vlonder??
Citeer
 
 
0 #33 Legrichting van de plankenOnline Tuinieren 07-05-2010 21:37
@ Ellen Buiten werkt het toch een beetje anders dan binnen. Als je planken met zoals jij dat omschrijft met het licht mee legt is het voordeel dat van huis uit gezien het terras groter lijkt. Nadeel is dat je dan. zoals we dat in de tuin noemen, in de voeg kijkt. In dit geval dus de ruimte tussen de planken. de uiteinde van de planken dienen altijd! vastgezet te worden hoe je ze ook gaat leggen. Een tussenligger extra is dus geen overbodige luxe. Als je helemaal goed wil doen ook netjes in verband leggen natuurlijk.
Citeer
 
 
0 #34 Ronde vlonderOnline Tuinieren 07-05-2010 21:38
@Jacqueline Wij maken altijd een vierkant en zagen pas daarna de cirkel uit. Wel iets meer afval (zaagverlies) maar verreweg het meest makkelijk.
Citeer
 
 
0 #35 Vlonderterras over bestaand terrsOnline Tuinieren 07-05-2010 21:45
@Lucienne Je kan inderdaad over het terras heen mits deze mooi waterpas is. Wil je het echt goed haal dan op de plaats waar een paaltje moet komen een tegel weg.
Citeer
 
 
+1 #36 RE: Aanleg vlonderterras of steigerjacqueline 08-05-2010 07:28
Maar ik neem aan dat de onderkant dan ook anders moet, daar waar de planken op liggen......
Citeer
 
 
0 #37 RE: Aanleg vlonderterras of steigerOnline Tuinieren 08-05-2010 07:36
Nee, ik zou niet weten waarom je de onderliggers op een andere manier wilt monteren? Gewoon een vierkant maken en rond uitzagen dat is alles.
Citeer
 
 
0 #38 RE: Aanleg vlonderterras of steigerjacqueline 08-05-2010 09:17
Hmm, ik heb zo mijn twijfels. Je zaagt dan ook de hoek van de onderliggers af en daar is dan geen steun meer voor de planken......
Citeer
 
 
0 #39 RE: Aanleg vlonderterras of steigerOnline Tuinieren 08-05-2010 09:23
Klopt, maar als je het goed doet is de oversteek minimaal. Wij zetten meestal een klos onder de planken die het meeste oversteken.
Citeer
 
 
+1 #40 RE: Aanleg vlonderterras of steigerSjohn 16-05-2010 16:28
Goede website, ik wil een vlonder maken op kleigrond, van 4 x 3 mtr. Nu heb ik nog een x aantal stoepranden liggen die 5 x 20 x100 cm zijn. Als ik deze nu plat leg en hierop de steunbalken plaats? Kan dit, of is het beter om palen te slaan, zoja hoe diep moet ik deze dan slaan?
Alvast bedankt
Citeer
 
 
+2 #41 RE: Aanleg vlonderterras of steigerOnline Tuinieren 16-05-2010 22:44
Een vlonder op palen is altijd beter. Opsluitbanden op zijn kant is in ieder geval geen juiste fundering. Paaltjes van 100 tot 150 cm zijn normaal gesproken voldoende.
Citeer
 
 
-3 #42 RE: Aanleg vlonderterras of steigerrob koster 29-06-2010 20:11
Wij hebben een groot terras laten leggen met bankirai (plankmaat 22 x 145). De aannemer heeft ze geniet (pneumatisch)... Niet alle nieten gingen er doorheen, je ziet plekken waar meermalen niet-pogingen zijn ondernomen en door kromtrekken komen de niet gewoon mee. Er zitten in verschillende planken 'houtwormgaatjes ', veel planken barsten vanuit de zijkanten schuin nar het midden van de planken en veel planken trekken zo krom dat ze bijna in het Gamma-assortiment mogen. Er is volgens de aannemer ongeveer €5.000,- betaald voor ongeveer 450 meter. Het ziet er kortom absoluut niet uit! Alle uiteinden zijn in de was gedoopt, ziet er ook al niet uit. Nu kan het zijn alle bovengenoemde onaangenaamhede n juist kenmerkend zijn voor Bankirai, maar ik vrees voor de deskundigheid van de verder erg sympathieke aannemer. Wie voelt een reactie in zich opborrelen?
Citeer
 
 
0 #43 Vlonder zagen: waarmee?Jolanda 05-07-2010 19:14
Hallo, dit is een duidelijke beschrijving van hoe een vlonderterras kan worden aangelegd. Ik wil graag bij onze vijver een ovale vorm. Wie kan mij vertellen met welke zaag ik dit kan doen?
Alvast bedankt
Citeer
 
 
+2 #44 Vlonderterras op aflopende hellingJoep 01-08-2010 20:10
Ik wil graag een vlonderterras aanleggen op een helling van 80cm over 2,5 meter breedte. (in die 2,5 meter loopt de tuin dus 80 cm af; egaliseren is onmogelijk) Kan dit op palen en zo ja, kan ik dan bovenstaande instructie gebruiken?
Citeer
 
 
0 #45 Plaats worteldoekEllen 15-09-2010 12:14
Inmiddels is het meeste voorbereidende werk voor mijn vlonderterras op palen achter de rug. Voor het waterpas zetten van de liggers heb ik ze alvast op de palen met slotbouten vastgezet. Zo kon ik de palen precies op de goede hoogte slaan. Alleen moet ik het anti worteldoel nog plaatsen. Ik lees hier dat dit onder de leggers moet gebeuren. Heeft dat nog een bepaalde reden, of kan het ook op de leggers, dus meteen onder de vlonderplanken? Scheelt me veel werk met losschroeven van alle leggers (nogal een groot terras). De grond is afgegraven tot onder de leggers.

Hoor het graag! Alvast bedankt voor de reactie.
Citeer
 
 
+2 #46 RE: Aanleg vlonderterras of steigerElise 16-09-2010 12:49
@ Ellen....nee dit kan niet. Ten eerste kijk je dan door de voeg tegen het worteldoek aan wat niet mooi is en ten tweede zal er na verloop van tijd vuil door de kieren op het worteldoek vallen waardoor dit gaat scheuren.
Citeer
 
 
0 #47 RE: Aanleg vlonderterras of steigerLody 09-11-2010 11:48
@joep: Heb je nog een reactie gehad op je vraag over het aanleggen van een terras op een schuine helling?

Ik wil namelijk hetzelfde doen.

Hoe breed moet ik het terras maken als ik er normaal op wil kunnen lopen en er een stoel en een klein tafeltje neer wil zetten?
Citeer
 
 
0 #48 RE: Aanleg vlonderterras of steigerAnkie 29-01-2011 14:45
Ik ben een totale leek, maar wil graag geïnformeerd worden. Is het mogelijk om op een vlonderterras van hardhout (op palen) een blokhut te zetten of is de kans op verzakking te groot?
Citeer
 
 
-1 #49 vlonderterras op tegelsAnouk 12-05-2011 19:44
wij willen een vlonderterras op tegels leggen, maar als ik uw stappenplan volg steken er aan weerszijde van het terras de betonnen tegels onderuit. hoe werk ik die zijkanten netjes af? ik zou er uiteraard een afwerklat of plank tegenaan kunnen bevestigen, maar dan nog steken de betontegels uit omdat de buitenste balken in het midden van de tegels moet liggen (zoals te zien is in tekening stap 2).
Citeer
 
 
0 #50 VlonderterrasKarel 12-05-2011 19:50
Deze zie je als het goed is niet omdat ze onder het maaiveld komen. Als je er toch problemen mee hebt dan zet je de buitenste niet op tegels maar op palen dan heb je er geen last van.
Citeer
 
 
0 #51 tekenaarHans Wiering 31-07-2011 07:30
is het mogelijk om het gronddoek over de liggers te spannen/liggen, en daarna de vlonderplanken te bevestigen.
tussen de vaste grond en gronddoek zit ongeveer 8 cm ruimte / lucht.
of moet het gronddoek ten alletijde onder de liggers geplaatst worden ??
Citeer
 
 
0 #52 RE: tekenaarleo 31-07-2011 07:38
Hans Wiering zei:
is het mogelijk om het gronddoek over de liggers te spannen/liggen, en daarna de vlonderplanken te bevestigen.
tussen de vaste grond en gronddoek zit ongeveer 8 cm ruimte / lucht.
of moet het gronddoek ten alletijde onder de liggers geplaatst worden ??


Lijkt me handiger dat je je gronddoek onder de liggers plaatst, anders zie je toch niet goed waar deze liggen als je je planken bevestigd. Ook voor je afwatering lijkt me dit beter dan op je liggers.
Citeer
 
 
0 #53 tekenaarhans 31-07-2011 11:32
liggers worden in de klei cq modder gelegd en gesteld, met de nodig paaltjes natuurlijk. maar het is niet zo dat ik vooraf de folie kan plaatsen, ivm. graafwerkzaamhe den ed..
daarom lijkt het mij handiger om het aan te brengen nadat alle liggers gesteld zijn. dan is er een mooie werkvloer ontstaan waarop de folie gemakkelijk kan worden aangebracht.
Citeer
 
 
0 #54 vlonder op tegels 60cm hoogJeroen 26-09-2011 17:44
Dag,
Ik wil op een bestaand terras een vlonder neerleggen van 60 cm hoog zonder palen in de grond te slaan. (dat is namelijk niet toegestaan) Hoe creeer ik toch een stevige constructie?
Citeer
 
 
+1 #55 Aansluitend adviesTars 05-10-2011 07:51
Wij plaatsen altijd het anti worteldoek over de liggers, omdat je anders gaten moet maken bij de palen, waar het onkruid weer tussen door groeit.
Je worteldoek is zwart dus in de voeg zie dat amper.

En gebruik sowieso geen composiet (100% kunststof kan wel), bij een kleine beschadiging (zagen) komen de houtvezels bloot te liggen en nemen deze 3 keer zoveel vocht op als in een gewone houten plank.
Citeer
 
 
+1 #56 Aansluitend advies2Tars 05-10-2011 07:53
Ook moet je ervoor zorgen dat je liggers niet in de klei/modder liggen. Hout rot het snelst daar waar water blijft staan en vervolgens lucht bij komt. Als je je ligger een stukje boven de grond houdt rot die dus minder snel.

Ik zag hierboven dat planken van 22 mm vastgeniet werden? Gebruik toch alsjeblieft minimaal 28 mm dikke planken en rvs schroeven. Als je kiest voor vuren koop dan Scandinavisch vuren en geen Midden Europees vuren. Is iets duurder, maar gaat langer mee.

Als je een vlonder laat leggen let dan ook op de houtsoort, bevestiging en dikte van het materiaal.

Hierboven is mijn advies, naar mijn ervaring. Doe er mee wat je wilt.

Succes
Citeer
 
 
0 #57 Aanleggen composiet vlonderplankenHenk 18-03-2012 16:48
Ik wil composietplanke n gaan leggen op een betonnen balkonvloer en vraag mij af of het regelwerk vastgeschroefd moet worden in het beton?
Citeer
 
 
0 #58 vlonder over vijver makenJos van Gastel 18-03-2012 19:53
Ik wil een vlonder maken aan een vijver waarbij de vlonder gedeeltelijk over het water komt.
Hoe kan ik dit het beste realiseren en dan met name hoe vang ik het gedeelte op dat over de vijver loopt.
Citeer
 
 
0 #59 RE: Aanleg vlonderterras of steigerPetra Landmeter 19-03-2012 11:59
Ik wil een vlonder maken op de plaats waar eerst een grasmat lag. Gras is inmiddels weg en hou dus aarde over wat nog niet geegaliseerd is zeg maar. Met betontegels werken als onderliggers is veel goedkoper dan de paaltjes maar loop ik kans dan die tegels dan nog zakken? Hoe krijg ik die ondergrond het makkelijkst egaal trouwens?
Citeer
 
 
0 #60 RE: Aanleg vlonderterras of steigerMaarten 24-03-2012 12:49
Het lijkt me dat de tekening met tegels niet klopt. Er zijn 49 tegels nodig om de lengte van zes meter te halen. Net als de 49 palen.
Daarnaast is het onverstandig antiworteldoek over de tegels te leggen. Dit voorkomt een goede ventilatie waardoor je vlonder sneller gaat rotten. Antiworteldoek zou onder de tegels gelegd moeten worden.
Citeer
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

gerelateerde artikelen

Steun Onlinetuinieren.nl

Wordt ook vrienden van onlinetuinieren door een klein bedrag te doneren.

Bedrag:   EUR

Nieuwsbrief

Meld je aan en maak kan op een
BBQ t.w.v. 322,- euro!
BBQ_aktie002_blauw
Voornaam *
Achternaam
Email-adres *

* Verplichte velden

Laatste reacties

RSS